Přepis nemovitosti má přísná pravidla. Znáte je všechna?
Chystáte se k nákupu nemovitosti? Pak jistě víte, že pro úspěšné dokončení transakce je třeba podat návrh do katastru nemovitostí. Teprve ve chvíli, kdy je nový vlastník evidován v katastru nemovitostí, je možné považovat nákup nemovitosti za uzavřený. Komunikace s katastrálním úřadem a zápis do katastru nemovitostí však mají svá jasná pravidla, podle nichž se musíte řídit. Proto poradíme, jak podat návrh na vklad, ale také jak postupovat v případě jeho zamítnutí.
Jak na vklad do katastru nemovitostí?
Ze všeho nejdříve bychom si měli povědět, kdo má právo podávat návrh na vklad do katastru nemovitostí. Podle zákona to může být kdokoliv, kdo se účastní transakce. Buď to mohou být všichni nebo také pouze jedna osoba - tedy prodávající nebo kupující. Osoba, která je pověřená podáním návrhu, se zpravidla uvádí ve smlouvě, takže by pro vás neměl být problém tuto informaci zjistit. Odborníci z realitní kanceláře PATREAL nicméně doporučují, aby návrh podaly obě zúčastněné strany. V nejlepším případě by mělo k podpisu návrhu na vklad dojít už během podpisu kupní smlouvy.
Přepis nemovitosti: vyplnění formuláře
Český úřad zeměměřičský a katastrální (ČÚZK) vytvořil pro návrh na vklad do katastru nemovitostí speciální formulář, bez něhož se zkrátka neobejdete. Jistě se vám také bude hodit informace, že váš podpis na formuláři není nutné úředně ověřovat. Počítejte však s tím, že stát si za každý návrh účtuje 2000 korun.
Jestliže například z časových důvodů nestíháte podat návrh na katastrální úřad osobně, můžete jej jednoduše poslat poštou, nebo elektronicky prostřednictvím datové schránky. Zkušení realitní makléři radí, abyste před odesláním formulář pečlivě zkontrolovali a ověřili správnost vyplněných informací. V případě elektronického podání se navíc ujistěte, že všechny soubory odesíláte v odpovídajícím formátu a že na nich nechybí elektronický podpis.
Vklad vlastnického práva do katastru nemovitostí. Co všechno potřebujete?
Ani správě vyplněný formulář však sám o sobě nestačí. Musíte k němu totiž také přiložit tzv. vkladovou listinu, na jejímž základě dochází k zapsaní práva do katastru nemovitostí. Vkladové listiny vznikly z potřeby jednotného způsobu označování nemovitostí, aby nedocházelo ke zbytečným zmatkům a nejasnostem. Příkladem vkladové listiny je kupní smlouva. Možná budete potřebovat také geometrický plán, který je nezbytný, pokud zanášíte data do katastrální mapy.
Samozřejmostí jsou dokumenty jako plná moc v případě, že vás při jednání někdo zastupuje, nebo výpis z obchodního rejstříku, jestliže nemovitost kupuje právnická osoba.
Úřad vás informuje o doručení návrhu na vklad do katastru nemovitostí
Katastrální úřad má od roku 2014 povinnost informovat zúčastněné strany o doručení návrhu na vklad do katastru nemovitostí, takže se nemusíte obávat, zda formulář dorazil do povolaných rukou. Potvrzení o doručení návrhu si přitom můžete nechat poslat poštou, e-mailem, prostřednictvím SMS či datové schrány. Volba je jen na vás.
Poté vydá katastrální úřad tzv. plombu. To znamená, že u dané nemovitosti probíhá řízení, na které si úřad vyhrazuje 30 dnů. Pokud během stanovené lhůty úřad rozhodne, že je návrh v pořádku, budou o tom oba účastníci informováni.
Co dělat při odmítnutí návrhu na vklad do katastru nemovitostí
Nastat však může také druhá situace, tedy že katastrální úřad návrh na vklad do katastru nemovitostí neschválí. To se může stát hned z několika důvodů. Mezi ty jednoduše řešitelné patří třeba chybějící elektronický podpis v návrhu nebo neuhrazený správní poplatek atd. V takovém případě úřad stanoví lhůtu, do kdy je třeba tyto chyby napravit.
Závažnější situace nastává ve chvíli, kdy úřad nalezne chyby v kupní smlouvě. Ze strany úřadu by pak mohlo dojít i k návrhu na zastavení řízení. V tuto chvíli se rozhodně vyplatí návrh na vklad do katastru nemovitostí stáhnout, opravit kupní smlouvu či jiné závažné nedostatky a podat vše znovu. V případě nejasností se vždy raději poraďte s odborníky nebo využijte služeb spolehlivé realitní kanceláře.
Diskuse k článku