Jak správně větrat? 6 pravidel zdravého a hygienického bydlení


Jak správně větrat

Každý člověk prodýchá přibližně 15 kilogramů vzduchu denně, přičemž z většiny se tak stane uvnitř místnosti či uzavřeného prostoru. Průměrný člověk totiž podle statistik stráví podstatnou část dne právě v interiéru. Námi vydýchaný vzduch vytváří v prostoru značnou vlhkost, která již po několika hodinách vytvoří v pokoji „nedýchatelné“ prostředí, a nám tak nezbývá než vyvětrat.

Nejedná se o složitý úkon, přesto však mnozí lidé větrají špatně a neefektivně, čímž svou domácnost vystavují riziku plísní a své zdraví nevhodným podmínkám k dýchání, nemluvě o tom, že v nevětraném interiéru snáze přetrvávají bacily. V následujících řádcích jsme si pro vás přichystali několik užitečných tipů, jak správně větrat.

1. Nespoléhejte na ventilaci, větrejte krátce a intenzivně

Větrat půl dne tzv. „na ventilačku“ představuje pro mnohé bezstarostný způsob, jak se těžkého vzduchu zbavit. Avšak větraní pomocí otevřeného okna je žádoucí pouze v případě, je-li venkovní teplota stejná nebo vyšší než v místnosti, kterou byste navíc v průběhu větrání neměli vytápět. Dlouhodobě otevřeným oknem se navíc do místnosti snáze dostanou třeba pylové částice, prach či nezvaní návštěvníci z hmyzí říše.

Proto vždy raději větrejte alespoň dvakrát denně – krátce, zato intenzivně. Když totiž několikrát denně otevřete okno dokořán, dosáhne rychlé a účinné výměny vzduchu bez zbytečných nepříjemností. Během tropických teplot v letních měsících se zase vyplatí větrat v průběhu chladnějších nocí. V tomto případě nicméně doporučujeme včas zhasínat lampičku nebo instalaci sítí proti hmyzu.

2. Na mikroventilaci raději rovnou zapomeňte

Někoho by možná mohlo napadnout použít mikroventilaci. Ani ta však k dostatečné obměně vzduchu nestačí. Několikamilimetrovou mezírkou se do interiéru takřka žádný hmyz nedostane, to stejně však platí i pro čerstvý vzduch. Mezera je totiž natolik malá, že skrze ni pouze uniká teplo. Také v tomto případě tedy platí rada – raději krátce a účinně.

Jak správně větrat? Okna otevřete dokořán.

Jak správně větrat? Okna otevřete dokořán.

3. V létě krátce, v zimně kratčeji

Při rychlém vyvětrání se může stát, že se vzduch podobně rychle zase ohřeje od vyhřátých zdí. V zimních měsících se proto doporučuje větrat přibližně 3 až 5 minut, zatímco v teplejších obdobích byste měli okno nechat otevřené o něco déle – zhruba 10 až 15 minut. Jako praktická pomůcka vám poslouží vnější orosení okna, které se po otevření začne pozvolna vytrácet. Jakmile zmizí, máte vyvětráno a můžete okno zase zavřít.

4. Větrání s rekuperací: spolehněte se na domácí řízené větrání

Ke kvalitnímu větraní a hygienickému bydlení přispívá rovněž tzv. rekuperace, tedy zpětné získávání tepla. Tento proces funguje tak, že přiváděný vzduch do budovy se předehřívá teplým odpadním vzduchem, který se z místnosti odvádí. Při standardním větrání otevřenými okny se totiž teplý odpadní vzduch vytrácí z interiéru zcela bez užitku, avšak díky rekuperačnímu výměníku předá část svého tepla nově příchozímu čerstvému vzduchu, který tak vstupuje do místnosti v předehřátém stavu, čímž tolik nevytěžuje vytápěcí systém.

Řízené větrání s rekuperací předehřívá přiváděný vzduch.

Řízené větrání s rekuperací předehřívá přiváděný vzduch.

5. Okna mějte dokořán i v zimě

Jen málokomu se chce vypínat topení, aby mohl do příjemně vyhřátého pokoje vpustit alespoň trochu venkovního chladu. Někteří lidé navíc nevětrají ve snaze ušetřit za energie, z hygienického a zdravotního hlediska se přitom jedná o zásadní nedostatek. Větrání proto nezanedbávejte ani v zimním období. Také na tomto místě se sluší zopakovat výše zmíněnou radu – větrejte krátce a účinně, v zimě stačí i 3 až 5 minut.

Otevřených oken se nemusíte bát ani když jste nemocní. Poctivé větrání naopak z místnosti vyžene veškeré bacily, kterými byste jinak byli neustále obklopeni.

6. Vyvážená vlhkost prospívá zdraví i hygieně v domácnosti

Snažte se regulovat míru vlhkosti v interiéru. Udává se, že ideální hodnota vlhkosti v místnosti činí přibližně 50 %. Ve vyšší vlhkosti by se vám mohlo hůře dýchat, v nižší bude vnitřní prostředí příliš suché – vašemu zdraví nesvědčí ani jedno. Se zvýšenou vlhkostí se lidé potýkají například v kuchyni při vaření, v koupelně po sprchování či v ložnici. Kvalitní větraní se tedy doporučuje také v souvislosti s těmito činnostmi. Vydýchaný vzduch v ložnici navíc může mít negativní dopad i na kvalitu vašeho spánku.

publikováno: 24. 11. 2020
Rozbalit všechny příspěvky
Nový komentář
Zpracovávám...

Odesláním komentáře souhlasíte s pravidly diskuze.

Diskuse je zatím prázdná.