
Legenda, která psala historii českého motorismu: Jak se rodila Jawa
Jawa patří k legendám českého motorismu. Které nejslavnější modely má za sebou a jak se vlastně zrodily dnes už kultovní motocykly?
Jawa překonala válečnou krizi
Značka Jawa je vůbec nejstarší fungující československou firmou zabývající se výrobou motocyklů. Existuje už od roku 1929. V této době ji založil František Janeček. Vedly ho k tomu pragmatické důvody, objednávky kulometů a dalšího zbrojního materiálu pro jeho zbrojovku totiž stagnovaly. Postupně se ale začal hroutit i trh s motocykly.
František Janeček tak poptával sice původně paralelní licenční výrobu motocyklu a nakonec si „plácl“ se značkou Wanderer, vše se ale vyvinulo jinak. Se zástupci firmy se dohodl na kompletním převzetí výroby, včetně odkoupení výrobního zařízení a rozpracovaných dílů. Už v témže roce tak Zbrojovka Ing. F. Janeček představuje na XXI. Mezinárodním Autosalónu v Praze první motocykly značky JAWA – zrodila se JAWA 500 OHV.
Výrobce nastalou hospodářskou krizi zdárně ustál. Před druhou světovou válku bylo možné firmu Františka Janečka považovat dokonce za podnik světové úrovně. A přestože rokem 1945 přešla na základě znárodňovacích dekretů do majetku státu, nikterak se to na úspěchu značky Jawa nepodepsalo. Poválečná léta měnila svět a formovala nové pořádky, Jawa však vyráběla dál. Už v roce 1946 se tedy představuje první lidový motocykl s oběma odpruženými koly.
Šlo o model Jawa 250 Pérák. Po uvedení na 33. Pařížském autosalonu získal Pérák zlatou medaili, a to díky svému kompaktnímu uspořádání a nadčasové konstrukci. Bývá označován za nejslavnější tuzemský motocykl. Pozoruhodné je, že legenda vznikala v naprostém utajení ještě v průběhu druhé světové války. A ač posléze komunistický režim po roce 1948 notně přitvrdil, Jawa prosperovala dál.
Od 60. let se firmě Jawa dařit přestalo
V letech 1948 až 1958 se vyráběla i verze Jawa 350 Pérák. Konstrukčně byla identická s Jawou 250, pouze disponovala silnějším dvouválcovým motorem 343,5 ccm s výkonem 8,8 kW (12 k). Prototyp modernizované někdejší třistapadesátky, který byl uvažován do výroby od roku 1951, měl novou přední vidlici, modernizovanou masku světlometu, plně zakrytý sekundární řetěz a linii zadního blatníku elegantně protaženou ke krytu karburátoru.
Úspěch ale netrval dlouho. Psal se rok 1963, když Jawa v rámci centralizace přišla o svoje moderní provozy v pražských Nuslích, na Pankráci, na Zelené lišce a v Libni. Firma pak zažila úpadek. Se změnou politického uspořádání v 90. letech produkce zastarala. Do značné míry se začala vzpamatovávat až v novém miléniu. Roku 2000 byla zahájena výroba malých modelů Dandy a důležitým mezníkem se stal i rok 2004, kdy byl uveden na trh první model z řady 650.
Jawa tak za sebou má nesmírně bohatou historii plnou vzletů i pádů. A motocyklové nadšence fascinuje dodnes. Historické motocykly si tak mohou zájemci prohlédnout také v muzeu. Muzeum Jawa najdete na okraji Českého ráje poblíž zámku Dětenice, zhruba 15km od Mladé Boleslavi v obci Rabakov. Jde o soukromé zařízení rodinného charakteru, za nímž stojí otec a syn Miclíkovi. V současné době se v jeho prostorách nachází celkem 180 exemplářů.
Diskuse k článku